AKPHAEZYA - Anthology II: Links from the Dead Trinity
2008 Ascendance Records

Bludný podvecer nad Montmartrem, ulicemi se táhne vune alžírské kávy, o steny domu se tríští smích heligonkáru a pak jen pár kroku na Pigalle, skrz otevrené dvere do eklektického kabaretu. V sále všehovšudy tri obsazené stoly. Za jedním chlápek utopený v knize veršu zneuznaného autora, za druhým mladá prostitutka, které dnes delá výhradní spolecnost láhev Cabernet Sauvignon a za tretím postarší elegán, chodící vzorník laciných vonavek v tvídovém obleku. A na pódiu puvabná šansoniérka tisknoucí se k mikrofonu tak, jako by to bylo telo pátecního milence, skrz rudé rty vydechuje do éteru oblácky cigaretového dýmu.
A práve eklekticnost je tím nejvhodnejším prímerem pro tvorbu avantgardního francouzského uskupení Akphaezya. V soucasnosti kvarteto, puvodne však one man projekt kytaristy Stephana, píše svou historii od roku 2002. Hudebne cerpají z živelného jazzu, hravého funky, obskurní podmanivosti gotiky a v neposlední rade treba folku. To vše pak míchají v sobe vyhovujícím pomeru s metalovou progresí v jeden kompaktní celek. Lonské debutové album "Anthology II: Links from the Dead Trinity" však není úplnou novinkou. Nahrávka vyšla už v roce 2002 jako první demo, ale poté, co kapela podepsala koncem roku 2007 smlouvu s vydavatelstvím Ascendance Records, došlo k jejímu opetovnému nahrání a vydání coby oficiální, plnohodnotné radovky.
Pamatujete si na lonský debut avantgardního dua Pin-Up Went Down? Pokud ano, budete ve výhode a pokud ne, pak vezte, že pro porovnání s AkphaezyÍ není lepší volby. Obe formace totiž disponují velice podobným hudebním projevem, obe vokalistky podobne širokou škálou hlasových poloh a obe nahrávky pak stejným kontrastem, stejnou porcí barvitého muzikantství. Ovšem dílcí rozdíly tu prece jen existují. Hlavní devizou AkphaezyE jsou akustické, melodické, ve výpovedi silné pasáže, kde naplno vyniká talent osobité zpevacky a klávesistky Nehl Aëlin. Pusobivým dokladem tohoto tvrzení budiž procítená balada "Beyond the Sky", provázaná emotivní kytarovou a klavírní akustikou, príjemnou polohou Nehlina hlasu, nenucene hitovým nápevem a gradující v poutavé ethno finále. Témer mi bylo pripomenuto finské vokální uskupení ANGELIT (známé predevším díky spolupráci s krajany WALTARI).
Další odchylkou od popove prímocarejších Pin-Up Went Down je, rekneme, ponekud "umelectejší" skloubení avantgardy a jazzu. Deska je mnohem víc experimentální, mnohotvárná, neuchopitelná a co do motivu mnohem méne citelná na první poslech. O to víc však nutí k tomu dalšímu, takže nehrozí tak rychlé oposlouchání, jež bylo mnohdy vycteno konkurentum. V neposlední rade me prekvapil fakt, že na rozdíl od metalové divy Asphodel, pridává Nehl na nekolika místech k vokálnímu rozsahu gotika-pop-funk-jazz i porádný hrdelní rev. Pokud se tedy vrátím na úvod, pak oznacení "eklektický metal", které kapela sama používá, zustává nejstrucnejším, ale zároven nejpresnejším oznacením pro celých tech takrka padesát minut.
Co záverem? Kouzlo hudby spocívá v tom, že nelze jednoznacne definovat její kouzlo. A Akphaezya je toho jednoznacným dokladem. Prakticky nezáleží na tom, jestli zaslechnete odkazy na norské ATROX, podobnost s nekolikráte zmínenými PIN-UP WENT DOWN a nebo se jen nestranne oddáte veskrze bláznivým, pitoreskním, alegorickým výpravám skrze metalovou agresi a progresi, témer junglová intra, etnicky prokreslenou symboliku, antifádní hravost tónu a melodií. Pokud jste otevreni nonkonformním experimentum, uprímne verím, že si tu najdete neco, co vás prinejmenším zaujme. "Anthology II: Links from the Dead Trinity" je dle mého názoru nahrávkou, která si pozornost vyložene zaslouží. Absolvent vysoké školy francouzské avantgardy a krásný príklad soudobé tvurcí nevázanosti napríc jednotlivými žánry. Prijmete mé vrelé doporucení.

sestava:
Nehl Aëlin - zpev, klávesy,
Stephan H. - kytary,